Jeg kender udmærket Bornholms Tidendes regler for læserbreve. Alligevel afsendte jeg pr. mail den 10. november et noget længere  forslag til indlæg i avisen. Da det endnu ikke havde været på i fredags, gensendte jeg og gjorde opmærksom på, at jeg stadig fandt det aktuelt, selv om man havde syltet det temmelig længe. I dag fik jeg så fra læserbrevredaktøren brev om, at de gerne ville optage det, men at det skulle skæres ned, så det passede med avisens regler. Men det har jeg faktisk ikke lyst til, så i stedet offentliggør jeg det her og laver nok også lige en henvisning fra Facebook i håb om, at andre har lyst til at dele det.

Jeg har sagt det før: Trafikministeren og personalet i ministeriet burde tage på en personaleudflugt til Bornholm en dag, hvor vinden er 15 meter i sekundet og bølgehøjden tre meter. Og så kunne de passende tage direktionen fra Molslinjen med, sådan at de alle kan få et indtryk af, hvad det er man en gang imellem byder bornholmerne og øens gæster.

Derimod må jeg erkende, at jeg ikke kan se noget galt i, at Mols-direktøren flyver til Bornholm, når han skal til møde herovre, hvis det er stille vejr. Går ud fra, at han ligesom andre chefer har travlt og er nødt til at prioritere sin tid.

Diskussionen om, hvorvidt Express1 ligger mere uroligt i søen end Leonora Christiana er naturligvis interessant, og ud fra den ene dobbelttur jeg har haft med Expressen i forholdsvis smult vande er min vurdering, at den ligger meget mere uroligt i søen end Leonora.

Katamaraner uegnede til Østersøen om vinteren

Men, og det har jeg også sagt før, hovedproblemet er ikke om det ene eller andet skib er bedst eller værst. Det er set med mine øjne, at katamaransejlads ikke er velegnet til mennesketransport i vinterhalvåret, når man ikke ved, hvornår det sætter ind med en mindre storm og bølgehøjder over det ubehagelige.

Jeg har været med Leonora Christina flere gange, hvor det føltes ganske ubehageligt at være passager, og hvor massevis af mennesker var søsyge. Jeg var med Expressen en dag, hvor bølgehøjden var omkring en meter, og man skulle holde sig fast til gelænderet i cafeteriet for ikke at falde eller snuble.

Det er åbenbart et vilkår, som dem, der bestemmer over, hvordan bornholmerne skal transporteres, accepterer.

Jeg synes, at det er uacceptabelt. Og jeg skal nok i den forbindelse undlade at nævne løsningen (tunnel), da den ligger langt ude i fremtiden.

Et andet og mere komfortabelt fartøj

Jeg tror i øvrigt, at Bornholm vil komme i samme problem ved næste udbud, hvis der er en anden end Molslinjen, der vinder. Sagen er jo, at det må være ualmindeligt svært at opstille det udbudsmateriale, der tager højde for alle de enkeltheder, som i tiden med BornholmerFærgen/BornholmsTrafikken/66-selskabet er blevet indarbejdet som selvfølgeligheder.

Men hvis ikke allerede Molslinjen indser det forinden, så må man som et minimum ved næste udbud forlange fartøjer, der kan klare Østersøens bølger uden at skabe rædsel blandt passagerne, når porcelæn og alt løst i færgen begynder at rasle ned fra de normale placeringer.

Vi elsker at hade transportselskabet

Grundlæggende er jeg modstander af udbuddet, og når Molslinjen har haft så svært ved at overtage efter færgen skyldes det jo, at selskabet ikke har rødder i det bornholmske samfund. At det så åbenbart bare synes, at det har overtaget en transportopgave uden  behov for omsorg for et lille ø-samfund, er en anden sag.

Og guderne skal vide, at bornholmerne siden 1866 og til alle tider har elsket at hade det selskab, som har stået for den søværts transport til og fra øen.

 

3 replies
  1. Johannes Lundstrøm
    Johannes Lundstrøm says:

    I skoletiden for frygtelig mange år siden gik jeg i klasses med en dreng, hvis bedsteforældre på mødrene side boede på Bornholm.

    Den gang rejste man ikke så meget, så at have en klassekammerat, der tog helt til Bornholm på sommerferie, det var noget. Vi hørte ham derfor gerne fortælle om strabadserne med at komme frem og tilbage, og det var ofte noget med dramatik, dvs. høje bølger og søsyge.

    Det er tres år siden nu, så jeg kan kun undre mig over, at det stadig ikke er noget der ikke bliver taget højde for ved tilrettelæggelsen af transport til og fra den smukke solskins ø. Jeg mener noget med at lytte til vejrudsigten, og så indsætte den type færge, der er bygget til det aktuelle vejr.

    M.h.t. tunnel, hvorfor så tie. Se hvad de har gang i på Færøerne.

    Svar
    • Søren R. Wolff
      Søren R. Wolff says:

      Hej gamle ven – tak for dit indlæg. Ja, man synes stadig, at noget, der er ringere end kreaturtransport er godt nok til bornholmerne og deres gæster. M.h.t. tunnel har jeg faktisk ikke været tavs, men i årevis meldt mig som en af tunneltosserne.

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *